PŘÍKLAD - jak optimalizovat pevné linky?
Pokud Vaše firma rozváží zboží a máte větší množství vozidel, je velká pravděpodobnost, že dopravu plánujete pomocí systému pevných rozvozových tras, tzv. linek. Jedná se o stále nejrozšířenější způsob plánování dopravy, protože po navržení těchto linek není potřeba každý den věnovat hodiny času dispečera pro vytvoření rozvozového plánu.
Tento systém má ale i své nevýhody. Pokud to děláte jako většina společností, tedy nepoužíváte specializované nástroje pro sestavení tras, je problematické si ověřit, že je nastavení tras správné. Zároveň je v tomto systému náročné rozvoz přizpůsobit aktuálnímu stavu. Jak řešíte situaci, kdy Vám vozidlo vyjíždí naložené na 50%, protože zákazníci na dané lince objednali méně? Buď sloučíte s jinou linkou (pokud je to možné), nebo vozidlo vyráží nevytížené, z čehož by nejednomu ekonomovi ukápla slza.
Samozřejmě existují i další výhody a nevýhody systému pevných linek, stejně jako způsoby jak případné problémy řešit. Pokud ale stále plánujete dopravu ručně, je možné že hledáte alternativu, která Vám ušetří čas, náklady a nějaký ten bolehlav. Pokud mezi těmito alternativami je i nástroj pro plánování tras, pravděpodobně Vás zajímá jak takový software funguje. Tomuto tématu se obecněji věnujeme v jiném článku, zde si ale na příkladu ukážeme kde přesně vznikají úspory a v jakých krocích jich lze dosáhnout.
Hypotetická společnost s.r.o.
Pro vykreslení principu využijeme hypotetickou společnost zabývající se rozvozem smíšeného zboží. Nicméně se v příkladu pravděpodobně poznáte i pokud máte pekárnu nebo jiné provozy s pevnými linkami.
Tato hypotetická společnost má 10 nákladních vozidel s různými kapacitami, 9 rozvozových linek a zhruba 130-150 objednávek denně.
Řidiči mají k dispozici itinerář s pořadím zákazníků, nicméně ze zkušenosti ví že kvůli některým z nich musí pořadí upravovat, aby přijeli v době kdy je zákazník bude moci přijmout. Pro zjednodušení nezahrnujeme speciální parametry jako vozidla s čelem, paleťák na vozidle atp.
Linka č. 4
Nejdříve se detailně podíváme na jednu z tras, konkrétně trasu č. 4. Na této trase je:
-
16 zastávek
-
100 kilometrů ujeté vzdálenosti
-
Doba použití vozidla 8 hodin 42 minut
-
Vytížení vozidla 73%
Pokud se v mapě podíváte na podobu trasy a pořadí zastávek, asi si neřeknete že je zde něco špatně.
Ano, v perfektním světě chcete vidět okruh bez zbytečných přejezdů a pořadí zastávek na tomto okruhu pěkně za sebou. V perfektním světě ale nežijeme, takže někteří Vaši zákazníci vyžadují doručení v čas jiný než ideální pro Vás.
Co se ale stane, když v optimalizačním softwaru vezmeme tu samou trasu a pouze přerovnáme zastávky tak, abychom u zákazníků stále byli ve správný čas, ale snížili náklady na rozvoz?
Linka č. 4 po optimalizaci
Kliknutím na jedno tlačítko se parametry trasy změní na:
-
16 zastávek (zůstává)
-
88 kilometrů ujeté vzdálenosti (12% snížení)
-
Doba použití vozidla 8 hodin 20 minut (22 minut úspora)
-
Vytížení vozidla 73% (zůstává)
Když takto vypadá změna na jedné jediné trase, jak vypadá optimalizace pořadí zastávek v rámci celého rozvozu na konkrétní den? Asi takto.
Výchozí stav – celý plán
-
130 zastávek
-
9 tras
-
9 vozidel
-
946 kilometrů ujeté vzdálenosti
-
Doba použití vozidel 70 hodin 6 minut
-
Průměrné vytížení vozidla 64%
Optimalizovaný plán (původní linky)
-
130 zastávek (zůstává)
-
9 tras (zůstává)
-
9 vozidel (zůstává)
-
834 kilometrů ujeté vzdálenosti (11% snížení)
-
Doba použití vozidel 66 hodin 32 minut (cca 4,5 hodiny úspora)
-
Průměrné vytížení vozidla 64% (zůstává)
Možná si říkáte, že to je absurdní, že je to nesmysl a že si vymýšlíme. Moc se Vám nedivíme, ale máme k tomu pár poznámek:
-
Opravdu si nevymýšlíme. Vaše situace se samozřejmě může lišit a výsledky mohou být méně nebo i více drastické. Takto ale vypadá běžný výsledek optimalizace pořadí zastávek.
-
Každý solidní poskytovatel optimalizačního SW (včetně nás) Vám tyto výsledky nezávazně demonstruje na Vašich datech. Před jakýmkoli rozhodnutím se tedy můžete ujistit, zda se podobné výsledky týkají i Vás.
-
Počkejte jak to vypadá, když v plánovacím SW vytvoříte nové linky (níže).
Vytvoření nových linek
Pokud se společnost rozhodne využívat plánovací nástroj, přerovnání pořadí zastávek je typicky pouze prvním krokem. Tím dalším bývá kompletní přepracování/návrh nových linek. Dá se tak dosáhnout dalších (nemalých) úspor, přičemž naplánování nových linek není o moc komplikovanější než přerovnání tras v předchozím kroku. Linky se tedy dají aktualizovat častěji, čímž lze celou dopravu držet v podstatně lepší kondici – vše na pár kliknutí.
Jak potom může vytvoření nových tras vypadat na našem příkladu?
Při zachování všech omezení je nový stav následující:
-
130 zastávek (zůstává)
-
9 tras (zůstává)
-
8 vozidel (-1 vozidlo)
-
656 kilometrů ujeté vzdálenosti (30% úspora proti původním linkám)
-
Doba použití vozidel 61 hodin 55 minut (přes 8 hodin úspora proti původním linkám)
- Průměrné vytížení vozidla 75% (více než polovina vozidel má přes 90% vytížení)
Závěr
Možná Vám to přijde jako nesmysl, útěchou Vám ale může být, že to samé si říkali skoro v každé společnosti, která dnes optimalizační nástroje denně využívá.
Takže pokud nás chcete podrobit zkoušce, ozvěte se nám přes kontaktní formulář níže a pomůžeme Vám zjistit, zda dokážeme pomoci i Vaší dopravě. A jestli si myslíte, že to u Vás jít nemůže, podívejte se na nejčastější důvody proč tomu tak může být.