Víte, jak fungují optimalizační nástroje pro plánování dopravy?
Pokud se Vaše společnost zabývá logistikou a distribucí, je plánování dopravy klíčovým faktorem pro úspěch a efektivitu celé firmy. Správné plánování tras, časování a využití dopravních prostředků má zásadní vliv na náklady, dodací lhůty a spokojenost zákazníků. Pokud čtete tento článek, máte možná chuť dopravu i ve Vaší společnosti posunout, ale třeba nemáte konkrétní představu jak a slovo „software“ je pro Vás pekelné zaklínadlo.
Ne vše lze vyřešit softwarem a často slýcháme různé důvody proč software nelze nasadit, ale také se setkáváme s tím, že nejistota z ukončení ručních procesů může souviset s nepřesnou představou o fungování optimalizačních systémů. Hlavní otázka v tom případě zní – jak tyto systémy fungují?
Překvapivě jednoduše a jsou velmi podobné lidské práci. Jako příklad si vezměme společnost, která rozváží na opakující se i nová místa, pokaždé jiné množství zboží a trasy se tedy plánují vždy dle aktuálních objednávek (tj. neexistují pevné linky).
Dispečer této společnosti vezme objednávky a od oka si je rozdělí do oblastí. Následně je začne "rovnat" na dostupná vozidla dokud mu to kapacity dovolí, současně se snaží odhadovat v jaký čas u zákazníků řidič bude, a dle množství objednávek přiděluje vozidlům další trasy dokud není naplánován rozvoz všech objednávek. Při tomto procesu si musí hlídat požadované časy doručení, kilometry, pracovní doby řidičů a spoustu dalších parametrů.
Jedná se o relativně časově náročný proces, který je potřeba dělat denně a zabere od několika desítek minut po několik hodin. Další věcí je, že k ní potřebujete kvalifikovaného pracovníka. Jak potom vypadá srovnání se softwarem?
Software bere v úvahu všechna zmíněná, ale také další omezení a parametry. Sem mimo patří například přesné rychlosti na silnicích, informace o vykládkách a nakládkách atp. Navržené trasy pak respektují všechna omezení a současně minimalizují dopravní náklady.
Výhodou proti lidskému dispečerovi je potom nejen schopnost sledovat podstatně větší počet parametrů a omezení, ale také doba práce kterou k tomu potřebuje. Optimalizační nástroj potřebuje pro naplánování rozvozu typicky pouze jednotky minut.
Samozřejmě je to nefér souboj, člověk nemá šanci ve výpočetních úkonech počítač porazit. A výsledek plánování? Optimalizační SW dosahuje typicky o 15-25% nižších dopravních nákladů než člověk.
Další otázka tedy možná zní, proč dopravu ještě plánujete ručně? Možná máte své důvody, ale chcete-li zjistit jestli by i u Vás šly procesy zautomatizovat, kontaktujte nás pomocí formuláře níže, rádi Vám poradíme.